Selasa, 8 Mei 2012

"Wahai api, sejuk dan sejahteralah Ibrahim"


Apabila Nabi Ibrahim a.s mahu dihumban kedalam api, datang Jibril a.s bertanya:

"Apakah hajat engkau wahai Nabi Allah" 

Maka jawab Baginda a.s:

"Pada mu aku tidak berhajat, pada Allah aku berhajat" 

Ditanya Jibril a.s:

"Apakah hajatmu pada Allah, nanti aku sampaikan" 

Jawab Baginda yang tinggi makrifatnya:

"Allah sudah mengetahui apa hajat ku"

Lalu Allah berfirman:

"Wahai api, sejuk dan sejahteralah Ibrahim" 


Maka Nabi Ibrahim ketika berada dalam api yang amat besar dan tinggi menjulang, tiada merasai kepanasan malah diberi rasa kenikmatan. Apabila api padam, para musuh terkejut melihat Baginda sedikit pun tidak cedera. Ia menambah keyaqinan mereka yang beriman kepada Allah.

Dalam kehidupan kita, kadangkala datang kepada kita musibah yang hebat bagaikan api yang menyala, namun jika kita mengambil tauladan Nabi Allah Ibrahim yang teguh keTauhidan, tenang dan senyum dengan takdir Allah, nescaya Allah akan berfirman juga:
"Wahai api fitnah dan musibah,sejuklah engkau dan sejahteralah akan hamba Ku ini"

Segalanya datag dari Allah, maka Allah jua yang berkuasa menjadikan musibah itu panas atau musibah itu sejuk, tiada yang memberi kesan padanya malah ada merasa nikmat dan bertambah hebat. Walau hebat sekali kejahatan manusia yang mahu melakukan kejahatan, namun mereka hanya mampu melakukan kejahatan, adapun berkesan atau tiada kejahatan tersebut, Allah jua yang menentukan. Api tetap api, tetapi tiada sama Allah mengkehendaki seseorang itu merasainya, ada yang merasa panas, ada yang merasa sejuk dan ada yang merasa nikmat. Bergantung pada keTauhidan, Makrifat dan sangkaan dirinya pada Allah.

KeTauhidan, Cinta dan Makrifat akan menjadikan hidup ini indah walaupun berada dalam api sekalipun. Tiada penawar yang besar dalam kehidpan ini melainkan banyakkan diri tenggelam dalam keasyikan ibadah. Ia membawa kesejukan jiwa walaupun berada dalam ujian kepanasan. Firman Allah:

"Hanya dengan berzikir, jiwamu menjadi tenang" 


Wallahu'alam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...