Khamis, 16 Februari 2012

Aku hanya mampu membayangkan


Ya Rasulullah Ya Mubin
aku hanya mampu membayangkan
wajahmu ketika kesakitan berdarah
wajahmu ketika berduka menimpa
wajahmu ketika kemarahan melanda
wajahmu ketika kegembiraan  menjelma

Namun ku sedari
apa yang terbayang padaku
amat jauh dari hakikat dirimu yang mulia

Ya Rasulullah Ya Mahi
aku hanya mampu membayangkan
keadaan dirimu dihina dan dihalau kaummu sendiri
kesengsaraan difitnah, diperangi hingga berdarah wajahmu yang mulia

Apakah dosa mu pada mereka yang sehingga diperlakukan begitu
engkau hanya menyeru menyembah Allah yang satu
cinta pada faqir miskin dan anak yatim
tiada perbezaan darjat sesama insan
keadilan dan kejujuran

namun engkau lelaki perkasa
segala rintangan sedikit tiada menggugatmu
pada Allah engkau merintih
“..ampunkanlah kaum ku, sesungguhnya mereka tiada mengerti..”

Ya Rasulullah Ya Toha
aku hanya mampu membayangkan hebat langkah perjuanganmu
matahari dan ombak tiada mampu menahan kemaraanmu
sedangkan engkau amat lemah lembut dalam akhlak dan bicara

Ya Rasulullah, Duhai Yasin
aku hanya mampu membayangkannya…



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...