Tauhid Tasawwuf
Ramai yang bertanya apakah Pengkajian Tauhid Tasawwuf
dimanakah fekahnya sedangkan fekah adalah penting
ku melihat ramai yang tiada memahami
hatta ulama yang membaca kitab tasawwuf sendiri
apalagi ulama syariat yang tiada mengerti tentang tasawwuf
Ku mendalami dan mempelajari Pengkajian Tauhid Tasawwuf
daripada guruku yang mulia Syeikh Abuya Amran Wally
sehingga yang jahil ini dapat memahami
tentang kewajiban memahami dan memilikinya
agar benar dalam ubudiyahnya
sehingga aku kini juga bangun memperjuangkan
di pelusuk serumpun nusantara
demi Cinta pada ummah yang penuh kecelaruan kini
memiliki permata warisan Nabi dan Aulia ini
yang menjadi sumber pada kekuatan Islam pada generasi sahabat
Tauhid tasawwuf adalah satu istilah tauhid pada mereka yang telah bertasawwuf
ia bukan tauhid orang awam yang berpegang pada tauhid kalami atau iktiqadiah
mereka yang mahu bertasawwuf, wajib memiliki ilmu fekah dan tauhid dengan sempurna
tauhid tasawwuf pada hadis Nabi disebut "ihsan"
kamu menyembah Allah seolah-olah melihat Allah atau Allah melihat kamu
ia adalah satu cahaya yang dikurniakan Allah ke dalam hati seorang mukmin
Yang benar dalam mengamalkan tasawwuf yakni menyucikan diri
dan menjalankan rohaninya kepada Allah semata-mata kepada Allah
bukan sekadar ahli abid yang mencari pahala dan syurga
tetapi mencari makrifat dengan cara menerima tajalli Allah
Tauhid adalah kepercayaan, fekah adalah hukum hakam, tasawwuf adalah penyucian
pergabungan tiga ini, jika dibimbing oleh Guru Mursyid akan melahirkan tauhid tasawwuf
ia adalah Cahaya yang membawa kepada Ihsan dan Makrifat
sehingga hatimu seolah-olah melihat Allah ataupun Allah melihat dirimu
dengan Cahaya itu terbuka segala tabir dan asrar
dengan Cahaya itulah akan mendatangkan sifat kehambaan yang hakiki
lantaran batin sudah memiliki Cahaya penyaksian
melihat keTuhanan dan kefakiran diri
maka menjadilah ia hamba yang sejati dalam Cinta
bukannya munafik bicara atas lisan dan riwayah kitab
sebagaimana ramai ulama kini
sombong, ujub, menipu dan mencari kekayaan dengan ilmunya
walaupun miliki walaupun ribuan kitab tasawwuf sekalipun
namun jika hatinya tiada cahaya tauhid anugerah Allah
maka ianya tiada menghancurkan sifat ananiah diri mereka
maka lahirlah bicara ilmunya tiada sama dengan amalnya
disebabkan tiada memahami kepentingan tauhid tasawwuf
dalam membina jiwa yang murni sebagai kekasih Allah
Maka adalah kewajiban memiliki ilmu ini
bagi setiap mukmin yang mahu memiliki kebenaran kehambaan
yang tiada berdiri dalam ibadah dengan ilmu dan kesombongan
tetapi penuh kefakiran lantaran terfana matahati menyaksikan kebesaran Allah